Det som fick mig in på Kpop

Har flera gånger fått frågan om vad det var som fick mig att börja lyssna på kpop.
Därför kommer nu ett långt inlägg om just kpop ^_^-
 
Det var för ungefär 3 år sen nu. Jag hade hört talas om Girls generation(eller SNSD) via Fokis blogg.
Blev lite intresserad och började lyssna på de.
Den allra första låten jag hörde var Genie som är gjord utav just Girls generation.
Till en början kändes det lite skumt att lyssna på det då jag annars bara lyssnade på metal.
Men det dröjde inte länge innan jag började älska Girls generation och Genie.
Så därför började jag lyssna på fler grupper.
T-ara och F(x) var de grupperna jag började lyssna på sen.
Men det var inte förräns jag började lyssna på Super Junior som jag insåg att jag hade hittat en av de musikgenrerna jag skulle bli extremt besatt utav.
Super junior's mr simple ger tillbaks så många minnen.
Satt som fastklistrad vid skärmen hela dagen och lyssnade på den.
Allting som var hypermodert i videon, plus dansen och det koreanska var så annorlunda mot allt det andra.
 
Detta har bara utvecklats och nu är jag extremt besatt utav musiken. Älskar det obeskrivligt mycket.
Har hittat säkert hundratals nya grupper.
Och börjat älska många mer.
Super Junior, Block B, Exo, SHINee, B.A.P, Girls generation och mycket mer.
 
Inom kpop är man mycket mer ''intresserad''.
Man är mer hängiven skulle jag vilja säga, mot andra genrer.
Man lyssnar inte bara på musiken.
Man kollar på teasers av låtar som ska komma.
Lär sig allas namn i gruppen. Köper alla album.
Lär sig danserna och sångerna även fast man inte kan koreanska.
Håller koll på nya grupper och mycket mer.
Konserterna är extremt stora jämfört med västerländska.
Dessutom har varenda grupps fans ett speciellt namn.
Till exempel E.L.F, som är ett namn för Super juniors fans.
BLackjacks är namnet för 2ne1's fans.
Shawol för SHINee.
osv osv.
 
En annan stor grej är att man oftast har en bias i varje grupp.
En bias är helt enkelt en favorit i gruppen. Och det kan vara på grund utav många anledningar.
Jag faller oftast för ''main singers'' eller ''main rappers''
Om man har en bias är det ofta om de man pratar om när man pratar om en grupp.
Man kan spara många bilder och ha extra koll på de. Man fangirlar de mest helt enkelt.
Nästan lite stalkeraktigt,haha ^^
 
Skulle nog kunna skriva mycket mer än såhär. Men för att inte tråka ut er lägger jag ut  några videor istället ^_^
 
Girls generation - Genie
 
 
Super Junior - Mr simple
 
 
Block B - Nillili mambo


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0